عملکرد همه باید با محک رهبری سنجیده شود چاپ
چهارشنبه, 30 دی 1394 ساعت 16:34

 


عملکرد همه باید با محک رهبری سنجیده شود

قبل از این که دیپلم بگیرم علاقه شدیدی به پزشکی داشتم/ جمله «امام تو غریب است و به یاور نیاز دارد» راه مرا عوض کرد/ آقای هاشمی رفسنجانی در کار اقتصادی خوب بودند، اما انقلاب ما فقط انقلاب اقتصادی نبود/ فتنه سال 88، نطفه ای نبود که همان موقع منعقد شده باشد/

چه شد که تصمیم گرفتید طلبه شوید؟
قبل از این که دیپلم بگیرم علاقه شدیدی به پزشکی داشتم، مخصوصاً جراحی قلب و جراحی مغز؛ و آنقدر شوقم زیاد بود که بعضی از ابزارهای جراحی را خریده بودم و در یک جعبة لوازم در پستوی منزلمان نگاه می داشتم. خداوند عالم خواستند از آن رشته به رشته روحانیت بیایم.
افرادی در مسیر زندگی‌‌ام قرار گرفتند که نکاتی را از آنها آموختم. زمانی که می خواستم به حوزه بیایم بعضی چیزها محرک من شدند. مثل این جمله که آن موقع به دلم نشست: «امام تو غریب است و به یاور نیاز دارد» این جمله راه مرا عوض کرد. از آن مسیر به این مسیر آمدم. به هر حال پدر و مادرم آن زمان با این مسیر آشنا نبودند. جوّ ایران، جو ناجوری بود. اصرار داشتند که من به دانشگاه بروم و حتماً آن مسیر را ادامه بدهم. رفتم در کنکور شرکت کردم، سؤال‌ها را جواب دادم، گزینه‌ها را عمداً غلط می زدم تا به پدر و مادرم بگویم کنکور قبول نشدم، و با این کار مسیر روحانیت برای ما باز بشود. جو آن زمان این طوری بود. هشت- نه ماهی در منزل ناراحتی و دلخوری بود. متلک بود. خلاصه همه را گذاشتیم، آمدیم قم.
سال 58 دروس سطح را تمام کردم و وارد درس خارج شدم. سال 68 اجتهاد گرفتم. از سال 77 درس خارج را شروع کردم و چهارده سال است که درس خارج می‌گویم.

از اساتیدتان به کدام یک بیشتر توجه و علاقه داشتید؟
18 سال شاگرد آقای مظاهری بودم؛ جلد دوم کفایه و دو دوره کامل اصول را در خدمت ایشان تلمذ کردم و عمده درس و بحث ما با ایشان بود. چهار- پنج سال نیز در درس آقای سید هاشم آملی شرکت کردم و این هر دو عزیز برایم خیلی زحمت کشیدند.
با آقای مظاهری در حکم پدر و فرزند هستیم. چهار سال هر هفته این برنامه ما بود که درسی که ایشان در طول هفته می‌گفتند، می نوشتیم و جمعه ها خدمت ایشان می‌رسیدیم و جمع بندی می‌کردیم.

از هم دوره ای هایتان چه کسانی در حوزه موفق تر بودند؟
از هم‌درس‌های بنده که کسی در مسیر اجتهاد نیامد؛ اما به نظر بنده یکی از امیدهای آینده حوزه، پسرم سید عبدالمهدی است. آیت الله مکارم به ایشان خیلی لطف دارد. تحقیقاتشان را به ایشان می دهد تا انجام دهد. به زبان انگلیسی هم مسلط است و زبان انگلیسی تدریس می‌کند.

از مبارزاتتان در راه انقلاب اسلامی بگویید.
آن موقع، مبارزه یک تکلیف بود. انقلاب بستری برای عزتِ اسلام بود که حضرت امام (ره) آن را آماده کرده بود. زمان رأی‌گیری برای نظام مقدس جمهوری اسلامی، به مناطق دوردست می رفتیم. بعضی جاها مال رو بود، جاهای صعب العبوری که اسب هایمان هم به زحمت می رفتند. حتی لای کوه‌ها می رفتیم تا مردم را با این نظام آشنا کنیم؛ تا میزان رأی بالاتر بیاید. نمی‌گویم «من» این کار را کردم، منی در کار نیست، به وظیفه عمل کردیم، چون لازم بود. بعد از انقلاب وظیفه سنگین‌تر شد؛ چون مردم این نظام را پذیرفته بودند. امام این نهضت را آغاز کرد و یک روز از میان ما رفت. یادم می‌آید که شب قبل از فوت امام ساعت 9 اخبار گفت: حال امام خوب نیست، ما آن شب قرار گذاشتیم نماز حضرت زهرا بخوانیم؛ آن شب نماز خواندیم، امام بخوابم آمد و تشکر کرد. فکر کردم امام خوب شده؛ اما در واقع ایشان ساعت 10:30 فوت کرده بودند. معمولاً شبِ اول بعد از مرگ، افراد درگیر حساب و کتاب هستند، اما گویی آنقدر دست امام باز بود که برای تشکر از من هم آمد.

یک دوره نمایندة خبرگان رهبری هم شدید.
زمانی نماینده خبرگان بودم؛ اما این دوره، هم به علت دوری از منطقه و هم ضعف بودجه با اختلاف کم آرا شخص دیگری نمایندة خبرگان شد.

نظرتان راجع به دولت‌های سازندگی، اصلاحات و عدالت چیست؟
دورة اصلاحات لکه ننگی بود. آنها در مسیر خط امام نبودند، از این ناحیه خیلی ضربه خوردیم. مسائلی که امروز با آن مواجه هستیم آن زمان سر باز کردند. بدحجابی که الآن مسئله شده است، از آنجا رواج یافت. آقای هاشمی رفسنجانی در کار اقتصادی خوب بودند. کارهای خوبی انجام دادند، اما گله‌مندیِ من این است که زیاد در کار فرهنگی وارد نشدند. سدهای زیادی ساختند. ساختن سد، یک کار زیر بنایی بود. خیلی کار انجام دادند؛ اما انقلاب ما فقط انقلاب اقتصادی نبود. حضرت امام بر محور دین و اخلاق جلو می آمدند. اگر شما نگاهی به کلمات امام کنید، در هر بُعدی فرمایشاتی دارند. صحبت‌های امام یک امر بسیار شاخص بود که مردم را به خدا و دین و معنویت ارجاع می دادند. کلید پیروزی ما وحدت کلمه و الله اکبر یعنی خدا است که این در دولت اصلاحات به حاشیه رفت. اصلاً توجهی نبود؛ بلکه هدفشان راندن مردم از دین بود. آقای هاشمی رفسنجانی روی اقتصاد مردم بسیار کار کرد ولی از لحاظ معنوی، چیز بارزی یادم نیست که یک دهمِ سد‌سازی کار فرهنگی کرده باشند.
احمدی نِژاد چهار سال اول بسیار خوب بود؛ چهار سال دوم، نکاتی جلو آمد که از ایشان انتظار نداشتیم. ایشان چهار سال اول در محبوبیت بود. به همان سرعت که به اوج محبوبیت رسید، به همان سرعت هم محبوبیتش در چهار سال دوم افول کرد. مردم از ایشان انتظار این کارها را نداشتند. اگر من جای ایشان بودم در همه کارها اول با رهبری مشورت می‌کردم . اگر چنین کسی بالای سر انسان باشد و انسان عوضی برود و اشتباه کند از اشقیاء است؛ زیرا چراغ بود، نور بود، راهنما بود، کسی بالای سرت بود که دنیا با عظمت به او نگاه می کند.

و فتنه سال 88 ؟
فتنه سال 88 ، نطفه ای نبود که همان موقع منعقد شده باشد. از قبل طراحی شده بود و اینجا خودش را نشان داد. از قبل گروهی بودند و برنامه داشتند؛ کارها کرده بودند؛ بودجه هایی گرفته بودند. یک نگاه سرانگشتی به همین تهران بکنید، فقط در تهران چند هزار مغازه ستاد موسوی بود. می‌دانید فقط چند میلیارد اجاره این مغازه‌ها می شود؟ تظاهراتی که انجام می دادند تظاهرات ضد دینی بود. برخی می خواستند نیامده باب فحشاء باز شود. بعد چه می‌خواست بشود و الله اعلم. اینها مسلمان‌نما هستند. در زمان حضرت علی علیه السلام کسانی بودند که پیشانیشان پینه بسته بود و نماز شبشان ترک نمی شد اما کمر علی علیه السلام را شکستند. اینها نهروانی‌ها انقلاب ما هستند، خیلی جنایت کردند. حالا فرض کنیم با رهبری و امام مخالف هستند با نظام و حکومت مخالف هستند؛ ولی هیچ احمقی نمی‌آید روز عاشورا کف بزند و برقصد و آن جنایت را انجام دهد. آمدند روز عاشورا کف زدند و خندیدند و رقصیدند و جنایت کردند. اگر چه سران آنها در آن صحنه نبودند اما چرا آنها را انکار نکردند؟ چرا دیدند و سکوت کردند. در روز عاشورا کسی بزند و بکوبد و برقصد و انسان انکار نکند آیا او مسلمان است؟ امام علی برای اینکه اسلام و دین و پیامبر بماند از حق حکومت خود گذشت. همه را به جانش خرید که اصل بماند. رهبری (حفظه الله) باب را باز گذاشت که کجا حرف دارید و روی کدام رای گیری حرف دارید؟ بروید سر صندوق‌ها و از همه پرس و جو کنید. یکی دو بار پذیرفتند دیدند رای ها زیادتر نشد که کمتر شد. اینها در زندان اعتراف کردند که تقلب در انتخابات بهانه‌ای بیش نبود. بهانه بود. نظام بهانه بود. آنها با دین مخالف بودند.

نظرتان نسبت به تعبیر «سران فتنه» چیست؟
این بستگی دارد به اینکه تعبیر سران فتنه را به کدام دید نگاه کنیم؟ با نگاه به خارج، اینها سرانْ نبودند. این طرح از بالا اجرا شد. اینها دست اربابانشان بودند. بدبخت‌های بی سواد، مزدورِ سران آمریکا و انگلستان بودند. موسوی و کروبی و خاتمی ‌بازیچه‌ای بیش نبودند. از خارج دستور آمد. با نگاه به خارج، اینها سران نبودند؛ نوکران مزدور بودند؛ اما با نگاه به داخل، اینها سران فتنه بودند.
بنایی که دیواری را می‌چیند،‌ شاقول دارد، طبق این شاقول، بنا را بالا می‌برد. زرگر نیز، سنگ محکی دارد و طلاها را محک می‌زند. ما هم رهبر انقلاب را داریم. عملکرد همه، باید با محک رهبری سنجیده شود. هر کس با محک سنجیده شد و آزمون را درست پس داد، ما دستش را می بوسیم، وگرنه با همة توان در مقابلش می‌ایستیم. این انقلاب به دست صاحبش خواهد رسید. دیدیم که هر کس در مقابل انقلاب ایستاد، چگونه به زمین خورد. دشمن همه کار علیه این انقلاب کرده است و با این هجمه عظیم، بالطبع ریزش هم داریم. یک عده می‌لرزند و بعضی‌ها می‌ریزند. از خوبی‌های امتحان این است که ضعیف‌ها ریخته بشوند و قوی‌ها بمانند.

در برابر توطئه های غرب، اهمیت وحدت در دنیای اسلام و وحدت شیعه و سنی را چقدر ضروری می دانید؟
مسألۀ وحدت، بحث اهم و مهم است. حضرت علی از خلافت گذشت، از حضرت زهرا گذشت، شما از یک اذان نمی‌گذرید؟ اینها الآن ایراد می‌گیرند و می‌گویند حضرت امیر پشت سر خلیفة دوم نماز می‌خوانْد. اگر اصل موضوع را درک کنیم به خاطر وحدت از موضوعات کوچک می‌گذریم و اهم و مهم می‌کنیم.
اهل سنت، مثل ما مسلمان هستند و حفظ عرض و ناموس هر مسلمانی واجب است. ما با اهل سنت برادریم. هر دو مسلمانیم. خدا، قبله و پیامبر مشترکی داریم. دشمن بنا دارد بین ما رخنه کند و اختلاف بیندازد و با این اختلاف اصل اسلام را ریشه کن کند. دشمن نه ما را قبول دارد و نه سنی ها را. اصلاً اسلام را قبول ندارد. می‌خواهد از اختلاف شیعه و سنی بهانه ای بسازد و اسلام را بکوبد. دین را بکوبد. قرآن را بکوبد و آن اخوتی را که بین ما بوده از بین ببرد. طبق عنوان ثانویه الآن باید برادری محکم تر و شدیدتر از قبل جلوه  کند و بر همۀ ما واجب است متحد شویم.

با جریان سلفی‌گری که مخالف وحدت مسلمانان هستند، چگونه باید برخورد کرد؟
جریان سلفی ها و وهابیت را خود سنی‌ها هم قبول ندارند. آنها جدا از اهل سنت هستند. وهابیت غیر از اهل سنت است، اهل سنت با ما هیچ مشکلی ندارند. وهابیت با ما مشکل دارد. وهابیت با اصل دین مخالف است. آنها می خواستند قبر پیغمبر را خراب کنند ولی نتوانستند. هر چه آثار در مکه و مدینه بود به بهانۀ توسعه زیر بنایی مساجد همه را خراب کردند. اگر مکه مشرف بشوید، خواهید دید که اهل سنت به مقام ابراهیم می آیند و آن مقام را می بوسند. دست می‌کشند و تبرک می‌کنند، وهابی‌ها به اینها هم ناسزا می‌گویند. می گویند این کار حرام است.

یکی از مشکلات فرهنگی ما، تهاجم فرهنگی غرب است، چه راهکار عملی ای را برای مقابله با این تهاجم مناسب تر می دانید؟
در این جور شرایط اگر کسی بخواهد به میدان بیاید، یا باید درست به میدان بیایید یا اصلاً به میدان نیاید، چون اگر بدون برنامه ریزی و با سست بنیادی به میدان بیاییم و بعد کار را رها کنیم، نتیجه بدتری حاصل می شود. اگر دولت بخواهد به میدان بیاید، باید از جایی شروع کند که دست خود اوست. اگر کسی با حجاب بد به اداره ای آمد باید به او تذکر داد.
ما با حضور زنان در عرصۀ اجتماع مشکلی نداریم، با حضور نامناسب آن ها مشکل داریم. وقتی بار اصلی تامین مایحتاج خانه بر دوش مرد خانه است، اولویت این است که ابتدا مردها از لحاظ شغلی تامین بشوند. البته این پیشنهادات باید جرح و تعدیل شوند.

آیا جرم سران فتنه 88 را قابل بخشش می دانید؟
ما حاضریم با آقای کروبی و موسوی کنار بیاییم، اما یک شرط دارد: بگویند ما اشتباه کردیم، غلط کردیم، حرف‌های ما ناصحیح بود، آنها فقط با نظام درنیفتادند. آشوبگران در روز عاشورا زدند و رقصیدند و کوبیدند، اما این آقایان چرا محکوم نکردند؟ چرا با این ها کنار بیاییم؟ اگر با نظام مشکل داشتند، با انتخابات مشکل داشتند، با رهبری حرف داشتند، با امام حسین (ع) هم حرف داشتند؟ چرا این رفتار را محکوم نکردند؟ پس با دین مخالفت دارند. روز عاشورا عمر سعد گفت: ای لشگر خدا به حسین حمله کنید. گفتند برای رفتن به بهشت از همدیگر سبقت بگیرید. سران فتنه هم گفتند: آن‌هایی که به خیابان ها ریختند، خداجویانی بودند که به خیابان آمده بودند. این با حسین ما مخالف است، با دین مخالف است، با عزای حسین مخالفت دارد، چگونه با او کنار بیاییم؟ این چه وحدت ملی ای است؟ آنها اصلاً از ملت نیستند تا وحدتی درمیان باشد. این ها دست پرورده آمریکا هستند، این ها نفوذی دشمن هستند، این ها وطن فروشی کردند.

 

افزودن نظر


کد امنیتی
تصویر جدید

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه اطلاع‌ رسانی حضرت آیت الله توکل می باشد.                                                                                  2015 www.s-tavakkol.ir All Rights Reserved.©